Fèlix Martí Alpera: Patronat Escolar de Barcelona. Escola pública catalana

Fins el 7 de novembre, l’Institut d’Estudis Catalans acull l’exposició dedicada a “Fèlix Martí Alpera, un mestre i l’escola del seu temps”, en el 90è aniversari del Patronat Escolar de Barcelona, produïda per la Universitat de Múrcia.

 

Fèlix Martí Alpera fou una de les personalitats més destacades de la garba d’excel·lents educadors i educadores que formaren part del Patronat Escolar. Fou l’exponent més visible de la voluntat per a construir una escola pública catalana i de qualitat que esdevingués un dels puntals del programa de regeneració política, social i econòmica que significà el Noucentisme.

La Catalunya a la qual arriba el Fèlix Martí Alpera, a l’inici dels anys vint del segle passat, és un dels nuclis de renovació pedagògica més importants d’Espanya i d’Europa. A la ciutat comtal, el nostre mestre trobarà un ambient propici per a desenvolupar les seves inquietuds.

L’Ajuntament barceloní, enfront de la desídia de l’Estat i malgrat no tenir competències educatives, maldarà per dotar la ciutat d’una xarxa pròpia d’escoles primàries i professionals de qualitat i profundament educadores en una Barcelona amb més de vint mil infants sense escolaritzar.

En aquest ambient, Fèlix Martí Alpera serà l’encarnació del nou mestre d’aquesta nova escola. Un element emblemàtic d’aquest renovat magisteri que reclama l’àmplia operació d’educació social del proletariat que ha emprès la pedagogia noucentista.

Manuel Ainaud, ànima i motor de la ingent obra pedagògica del municipi barceloní li confiarà, el 1922, la direcció l’Escola Baixeras, el primer i modern grup escolar del Patronat Escolar de Barcelona, un bellíssim edifici docent de Josep Goday que revolucionà la concepció vigent.

Després de la paralització de les obres durant la dictadura de Primo de Rivera, el 1931, s’inauguraran les noves escoles edificades pel Patronat Escolar. Fèlix Martí passarà a dirigir el gran grup escolar Pere Vila. A les escoles Baixeras i Pere Vila, Martí Alpera realitzarà una gestió democràtica i participativa, des del convenciment que el professorat és la peça fonamental de la qualitat educativa.

Martí defensarà la coeducació com a garantia d’igualtat de tots els ciutadans, l’ús del català a l’escola com ja havia plantejat en congressos professionals des del 1909, la renovació dels llibres escolars o l’agrupació de l’alumnat seguint les pautes coetànies de la psicopedagogia. Renovador de la metodologia escolar, trobarà en el mètode de projectes la manera de respondre al clima de manca de convivència civil que viu la Segona República i a la dificultat de vertebrar dins l’escola catalana i espanyola una educació moral i cívica republicana.

 

Contingut

• L’escola primària a Espanya i els inicis de la renovació pedagògica (segles XIX-XX)

• Fèlix Martí Alpera (1875-1946): una vida dedicada a l’escola

• Els viatges pedagògics de Fèlix Martí Alpera (1900-1911)

• Fèlix Martí Alpera, pioner de l’escola graduada a Espanya

• Fèlix Martí Alpera i la seva contribució a la definició i renovació del currículum

• Els manuals i llibres per a escolars de Fèlix Martí Alpera

• Fèlix Martí Alpera, els inicis del moviment associatiu i la formació del magisteri primari

• Per la renovació i la modernització de l’escola

• Martí Alpera i les colònies escolars de vacances

• La protecció de la infància en risc: la Casa del Niño

• El llegat de Fèlix Martí Alpera

 

Institut d0’Estudis Catalans

 

 

You must be logged in to post a comment Login